Dhaka
Dhaka
+88 01316-315711 Saturday - Thursday 09:00 - 18:00 H-84 R-12 Sector-13, Uttara, Dhaka-1230, Bangladesh

World Day for Safety and Health at Work

World Day for Safety and Health at Work

28th April, 2018
National Occupational Health and Safety Day is today (28 April). Day will be observed through various programs in front of this theme, ‘healthy workers, safe lives-ensuring sustainable development’. The day will be celebrated as the third time in this regard.

On the occasion, various programs and organizations including the Ministry of Labor and Employment, including discussion meetings, rally, meeting and rally have been adopted.

President Abdul Hamid and Prime Minister Sheikh Hasina gave separate statements on the occasion.

On the occasion, President Abdul Hamid will be present as Chief Guest at a discussion organized by the Ministry of Labor and Employment at the auditorium of Krishibid Institute on Saturday.

State Minister for Labor and Employment Mujibul Haque Chunnu told a press conference in the Secretariat that this day is celebrated for increasing the awareness of occupational health and safety as per the direction of Occupational Health and Safety Policy-2013.

He said that after the Rana Plaza accident in 2013, Bangladesh’s ready made garment (RMG) exports are in crisis. By implementing the Bangladesh Labor Act of 2006, the profession related to health and safety related work in the workplace has been fulfilled. In that year, the government made clear the importance of occupational health and safety, role and responsibility of the stakeholders and the National Professional Health and Safety Policy.

He said, in order to ensure the social security of workers in the formal and informal sector of the government, the government provided two lakhs of relatives of the workers killed in the accident from the labor welfare foundation fund, and one lakh Taka for the treatment of disorderly diseases and education support for the child’s higher education. News BSS.

 

বঙ্গানুবাদ
২৮ এপ্রিল, ২০১৮
জাতীয় পেশাগত স্বাস্থ্য ও নিরাপত্তা দিবস আজ শনিবার (২৮ এপ্রিল)। ‘সুস্থ শ্রমিক, নিরাপদ জীবন-নিশ্চিত করে টেকসই উন্নয়ন’ এই প্রতিপাদ্যকে সামনে রেখে বিভিন্ন কর্মসূচির মধ্য দিয়ে দিবসটি পালন করা হবে। এ নিয়ে তৃতীয়বারের মতো জাতীয়ভাবে দিবসটি পালিত হবে।

দিবসটি উপলক্ষে শ্রম ও কর্মসংস্থান মন্ত্রণালয়সহ বিভিন্ন সংগঠন ও প্রতিষ্ঠান আলোচনা সভা, র‌্যালি, সভা-সমাবেশসহ ব্যাপক কর্মসূচি গ্রহণ করা হয়েছে।

রাষ্ট্রপতি আবদুল হামিদ ও প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনা দিবসটি উপলক্ষে পৃথক বাণী দিয়েছেন।

দিবসটি উপলক্ষে রাষ্ট্রপতি আবদুল হামিদ শনিবার বিকাল ৪টায় কৃষিবিদ ইনস্টিটিউট মিলনায়তনে শ্রম ও কর্মসংস্থান মন্ত্রণালয় আয়োজিত এক আলোচনা অনুষ্ঠানে প্রধান অতিথি হিসেবে উপস্থিত থাকবেন।

বৃহস্পতিবার সচিবালয়ে এক সংবাদ সম্মেলনে শ্রম ও কর্মসংস্থান প্রতিমন্ত্রী মুজিবুল হক চুন্নু জানান, পেশাগত স্বাস্থ্য ও নিরাপত্তা নীতিমালা-২০১৩ এর নির্দেশনা অনুযায়ী পেশাগত স্বাস্থ্য ও সুরক্ষা সম্পর্কে সচেতনতা বৃদ্ধির জন্য এ দিবসটি পালন করা হয়।

তিনি বলেন, ২০১৩ সালে রানা প্লাজা দুর্ঘটনা পরবর্তী সময়ে বাংলাদেশের তৈরি পোশাক রফতানি সংকটে পড়ে। ২০০৬ সালের বাংলাদেশ শ্রম আইন সংশোধন করে কর্মক্ষেত্রে পেশাগত স্বাস্থ্য ও নিরাপত্তা সংশ্লিষ্ট ধারাগুলো যুগোপযোগী করে। সরকার ওই বছরই কর্মক্ষেত্রে পেশাগত স্বাস্থ্য ও নিরাপত্তার গুরুত্ব, স্টেকহোল্ডারদের ভূমিকা ও দায়িত্ব স্পষ্ট করে জাতীয় পেশাগত স্বাস্থ্য ও সেফটি নীতিমালা প্রণয়ন করে।

তিনি বলেন, বাংলাদেশ শ্রম আইনের আলোকে প্রাতিষ্ঠানিক ও অপ্রাতিষ্ঠানিক খাতের শ্রমিকদের সামাজিক নিরাপত্তা নিশ্চিতে সরকার শ্রমিক কল্যাণ ফাউন্ডেশন তহবিল থেকে দুর্ঘটনায় নিহত শ্রমিকদের স্বজনদের দুই লাখ, দুরারোগ্য রোগের চিকিৎসায় সর্বোচ্চ এক লাখ টাকা এবং শ্রমিকের সন্তানের উচ্চশিক্ষায় শিক্ষা সহায়তা প্রদান করছে। খবর বাসস।

 

Call Now
error: Please contact us; 01316-315 711 !!